Zapisz się do newslettera i odbierz 6% rabatu na pierwsze zakupy
Sklep internetowy TANIE ODŻYWKI

BCAA to trzy egzogenne aminokwasy rozgałęzione:

- Leucyna
- Izoleucyna
- Walina

Ich źródłem, będą wszystkie pełnowartościowe (a więc zawierające pełen profil aminokwasowy) produkty białkowe. Szczególnie wysoką zawartość BCAA znajdziemy w nabiale (około 1/3 wszystkich zawartych aminokwasów).


BCAA pełnią szereg bardzo istotnych funkcji w organizmie ludzkim:

- zabezpieczają mięśnie przed katabolizmem
- Stosowane okołotreningowo opóźniają nadejście znużenie w trakcie wysiłku
-Przyspieszają regenerację powysiłkową
- Stwarzają optymalne, anaboliczne środowisko do budowy suchej masy mięśniowej, a także poprawy wszystkich cech motorycznych
- Redukują poziom kortyzolu – hormonu stresu
- Inicjują syntezę protein (jest to rola przede wszystkim leucyny). Osiągnięcie tzw. progu leucynowego jest niezbędne do optymalnego wykorzystania białka z pożywienia, bądź odżywki
- Są doskonale wchłanialne, szybka absorpcja pozwala w sposób skuteczny zapewnić trenowanym mięśniem tego czego potrzebują.


BCAA były przedmiotem licznych badań i opracowań naukowych, które dowiodły skuteczności ich działania na wielu płaszczyznach. Obok kreatyny i białka serwatkowego są najwnikliwiej przebadanym suplementem na rynku. Stanowią jeden z fundamentów suplementacji sportowej, bez względu na stopień wytrenowania i formę wykonywanej aktywności.

Suplementację BCAA szczególnie docenią osoby bardzo intensywnie trenujące, wykonujące kilka jednostek treningowych dziennie. Optymalizacja przebiegu procesów regeneracyjnych to podstawa sukcesu - aminokwasy rozgałęzione będą na tej płaszczyźnie bardzo pomocne. Typowe w suplementach BCAA proporcje między aminokwasami to 2:1:1 – jest to stosunek leucyny do waliny i izoleucyny. Dostępne są również suplementy z podniesioną zawartością leucyny (4:1:1; 8:1:1 a nawet 20:1:1). Przesłanką do sięgnięcia po suplement z wyższą zawartością leucyny jest stosowanie go przede wszystkim w celu optymalizacji syntezy protein.

Stosunkowo rzadko spotykane będą preparaty o innym niż 1:1 stosunku waliny do izoleucyny.

BCAA , jako monopreparat występuje w proszku, tabletkach, kapsułkach, płynie, ampułkach, czy rozpuszczalnych tabletkach musujących.

Wybierając proszek możemy wybrać wersję naturalną – będzie ona dość kwaśna w smaku, albo smakową (smak uzyskany słodzikiem). Nieidealna rozpuszczalność suplementów z BCAA to zjawisko naturalne, wynikające z właściwości (głównie) izoleucyny. Dostępne są również lepiej rozpuszczalne suplementy typu instant. Poza monopreaparatami BCAA znajdziemy w:

- Suplementach przedtreningowych
- Typowym połączeniu BCAA+Glutamina (synergiczne działanie w zakresie ochrony tkanki mięśniowej przed katabolizmem)
- We wszystkich suplementach aminokwasowych (EAA, aminokwasy proste)
- Kompleksowych formułach wspierających regenerację potreningową
- Odżywkach białkowych i gainerach (jako budulec zawartego w nich białka)


Dawkowanie:

W zależności od zmiennych takich jak:

- Forma wykonywanej aktywności
- Intensywność treningowa
- Bilans kaloryczny, podział makroskładników w poszczególnych posiłkach
- Indywidualne preferencje odpowiednie dawki będą się różnić, ale można założyć że powinny mieścić się w przedziale 5-25g okołotreningowo i 3-10g z posiłkiem w celu optymalizacji syntezy protein.