Zapisz się do newslettera i odbierz 6% rabatu na pierwsze zakupy
Sklep internetowy TANIE ODŻYWKI

Witamina B12 (kobalamina) to rozpuszczalna w wodzie, jedna z 24 kluczowych witamin. Zaliczana do witamin z grupy B. Znana z mocnego oddziaływania na układ nerwowy, posiada szereg innych kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu właściwości, które czynią z niej szczególnie atrakcyjny suplement diety.


Występowanie w pożywieniu:

- mięso i jego przetwory,
- mleko i jego przetwory,
- ryby i ich przetwory,
- jaja


Jak łatwo zauważyć, osoby będące na diecie wegetariańskiej, a w szczególności wegańskiej będą szczególnie narażone na braki tej witaminy. Typowe objawy niedoboru witaminy B12:

- znużenie
- problemy z zapamiętywaniem
- słabsze funkcjonowanie procesów poznawczych
- gorszy nastrój, a nawet stany depresyjne
- niższy poziom odporności – zwiększona podatność na infekcje
- gorszy apetyt
- zaburzenia cyklu miesiączkowego u kobiet
- zaburzenia równowagi
- drętwienie kończyn
- anemia


Powyższe objawy oczywiście nie muszą jednoznacznie wskazywać na niedobór witaminy B12, ale powinny być przesłanką do szczegółowego przyjrzenia się swojej diecie i ewentualnego zrobienia badania na poziom B12 we krwi. Kluczowe właściwości witaminy B12:

- pełni kluczową rolę w metabolizmie energetycznym
- partycypuje w produkcji krwinek czerwonych (erytrocytów)
- optymalizuje nastrój i ogólne samopoczucie
- wspiera funkcjonowanie procesów poznawczych
- podnosi poziom wydolności
- ułatwia koncentrację
- poprawia odporność organizmu


Formy witaminy B12 w suplementacji:

- Cyjanokobalamina
- metylokobalamina – metylowana B12
- Forma metylowana wyróżnia się doskonałą wchłanialnością, co nie oznacza, że suplementacja „zwykłą” cyjanokobalaminą jest nieefektywna. W formie monopreparatu witamina B12 występuję w kapsułkach, tabletkach, pastylkach do ssania, czy w liposomalnym sprayu.



Poza monopreparatami znajdziesz ją m.in. w:

- tzw. b-kompleksach (tylko witaminy z grupy B)
- kompleksowych suplementach witaminowo-minerałowych
- odżywkach wspierających koncentrację i zapamiętywanie, w tym w formułach nootropowych
- odżywkach wspierających regenerację potreningową
- suplementach przedtreningowych
- spalaczach tkanki tłuszczowej


Bezpośredni wpływ na metabolizm energetyczny czyni z witaminy B12 atrakcyjny suplement dla sportowców i osób regularnie ćwiczących – w szczególności trenujących sporty o profilu wytrzymałościowym (ale nie tylko). Nie można przecenić również wpływu omawianej witaminy na pamięć i szereg procesów poznawczych. Suplementacja witaminą B12 jest rekomendowana wśród seniorów – zarówno prewencyjnie, jak i w przypadku objawów otępienia, demencji, czy występowania choroby Alzhaimera. B12 to także kluczowy suplement dla osób na diecie wegańskiej i wegetariańskiej.