Zapisz się do newslettera i odbierz 6% rabatu na pierwsze zakupy
Sklep internetowy TANIE ODŻYWKI

Jabłczan cytruliny (Citrulline malate) powstaje w wyniku połączenia cytruliny i kwasu jabłkowego. Sama cytrulina to niezbędny dla funkcjonowania organizmu ludzkiego aminokwas. Obok argininy i ornityny pełni kluczową rolę w cyklu mocznikowym. Właściwości w zakresie usuwania amoniaku z organizmu, a w konsekwencji podniesienia bilansu azotowego (NO) czynią z niej niezwykle skuteczny suplement, zarówno w zastosowaniach prozdrowotnych, jak i w poprawie możliwości treningowych.


Kwas jabłkowy natomiast uczestniczy w przemianach energetycznych. W połączeniu wzmacniają zdolności wysiłkowe , poprawiają skurcze włókien mięśniowych oraz zmniejszają odczucie zmęczenia zarówno w wysiłkach szybkościowo-siłowych, jak i wytrzymałościowych. Cytrulina w organizmie ludzkim (a dokładniej w nerkach) konwertuje do l-argininy – innego aminokwasu o potężnych właściwościach w zakresie poprawy bilansu azotowego. Jabłczan to najpowszechniejsza, charakteryzująca się doskonałą przyswajalnością forma cytruliny w suplementacji. Warto pamiętać, że 1,76g jabłczanu cytruliny zawiera 1g cytruliny.


Co istotne, suplementacja l-cytruliną wydaje się adekwatniejszym i skuteczniejszym sposobem na podniesienia poziomu l-argininy w organizmie niż suplementacja bezpośrednia tymże aminokwasem. Wynika to z faktu iż, jabłczan cytruliny jest stabilniejszy niż arginina (czy to w formie AAKG, czy po prostu l-argininy) i znacznie lepiej tolerowany przez organizm w wysokich dawkach (powyżej 5g), podczas gdy l-arginina może w takich dawkach powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Jednakże dość powszechnym rozwiązaniem jest suplementacja cytruliny i argininy razem, co biorąc pod uwagę stosowanie mniejszych dawek obu ma swoje uzasadnienie.


Jabłczan cytruliny – kluczowe właściwości:

- poprawa bilansu azotowego,
- optymalizacja ciśnienia krwi,
- wyższy poziom wydolności
- szybsza restytucja powysiłkowa
- sprawna regeneracja
- poprawa możliwości treningowych (zarówno siłowych, jak i wytrzymałościowych)
- wsparcie w problemach z zaburzeniami erekcji


Jabłczan cytruliny – z czym łączyć. W zakresie poprawy możliwości treningowych szczególnie efektywne jest łączenie jabłczanu cytruliny z :

- agmatyną
- beta-alanią
- kreatyną
- argininą
- kofeiną
- tyrozyną


W zakresie optymalizacji ciśnienia krwi, wspierania zdrowia układu sercowo-naczyniowego, wspierania męskiej witalności warto łączyć z:

- argininą
- betainą lub ekstraktem z buraka,
-cynkiem
-żeń-szeniem


Jako suplement o wyjątkowo efektywnym działaniu w zakresie poprawy możliwości treningowych, cytrulinę możemy znaleźć w kompleksowych suplementach przedtreningowych poprawiających parametry wydolnościowe, a także uzyskanie pompy mięśniowej, czy wspierających regenerację potreningową. Ze względu na właściwości prozdrowotne, tj. optymalizację ciśnienia krwi czy pomoc w zaburzeniach erekcji, znajdziemy ją w szerokiej grupie suplementów prozdrowotnych i wspierających męską witalność. Jeśli wybieramy monopreparat dostępne są produkty w kapsułkach, tabletkach bądź proszku (w wersji naturalnej, lub smakowej). Szerokie spektrum zastosowań, efektywność stosowania, brak uciążliwych skutków ubocznych i atrakcyjna cena wydatnie przyczyniają się do rosnącej (w pełni zasadnie) popularności cytruliny jako suplementu diety.


Jabłczan cytruliny – sugerowane dawkowanie:

- w celu poprawy możliwości treningowych i pompy mięśniowej: 2-8g bezpośrednio przed treningiem
- w celach prozdrowotnych (wsparcie układu krążenia, optymalizacja ciśnienia krwi, niwelowanie zaburzeń erekcji) przyjmować porcję 1g, 2-3x dziennie.