Zapisz się do newslettera i odbierz 6% rabatu na pierwsze zakupy
Sklep internetowy TANIE ODŻYWKI

Błonnik pokarmowy (inna powszechnie używana nazwa: włókno pokarmowe) to różnorodne substancje pochodzenia roślinnego, które nie ulegają trawieniu przez enzymy przewodu pokarmowego człowieka, lub ulegają procesom trawiennym w minimalnym stopniu. Z tego też tytułu obecnie uznawana kaloryczność błonnika to 2kcal/1g, a nie jak kiedyś 0. Jako błonnik zaliczamy zarówno polisacharydy takie jak:

- Celuloza
- Hemuceluloza
- Pektyny
- Gumy
- Niestrawialna skrobia


Jak i substancje o charakterze niepolisacharydowym:

- Ligniny
- Kutyny
- Taniny


Inny podział wyróżnia w błonniku frakcje:

- Nierozpuszczalne w wodzie – będzie to przede wszystkim celuloza i lignina. Frakcje to wpływają korzystnie na absorpcję wody i formowanie stolca warunkując prawidłową perystaltykę jelit i prawidłowe wypróżnianie się
- Rozpuszczalne w wodzie – będą to m.in. pektyny, hemicelulozy, gumy, beta-glukany. Co ciekawe mogą one podlegać degradacji w jelitach do krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych – dostarczając tym samym energię (w związku z tym posiadają też śladową kaloryczność). Rozpuszczalne frakcje błonnika posiadają właściwości w zakresie regulacji poziomu cholesterolu w organizmie.


Źródła błonnika w pożywieniu:

- Zboża: 5-10g błonnika w 100g produktu
- Warzywa: 0,5g-6g błonnika w 100g produktu
- Świeże owoce: 1g-2g błonnika w 100g produktu


Funkcje błonnika w organizmie ludzkim:

- usprawnia perystaltykę jelit
- absorbuje wodę
- stymuluje procesy fermentacyjne w jelicie grubym,
- redukuje poziom LDL we krwi
- redukuje poziom cholesterolu (łącznego) we krwi
- obniża poposiłkowy poziom glukozy we krwi
- syci, pozwalając skuteczniej kontrolować łaknienie


Błonnik w odżywkach występuje w formie sproszkowanej, bądź tabletkowanej. Warto zwrócić też uwagę na błonnikowe monopreaparaty np. beta-glukan.

Zalecane dzienne dawkowanie zależne jest od wielu zmiennych, m.in.:

- Wieku – przykładowo: wysokie dawki błonnika ze względu na konieczność maksymalizacji wchłaniania składników pokarmowych nie jest zalecana dla dzieci, czy np. osób przewlekle chorych
- Płci
- Diety – w tym ilości spożywanych węglowodanów
- Intensywności wysiłku fizycznego
- Ewentualnych chorób i dolegliwości


Mając na uwadze ww.; sugerowane dzienne dawkowanie przeważnie mieścić się będzie w przedziale 10-30g.

Należy pamiętać, że błonnik należy przyjmować z odpowiednią ilością wody. Szereg prozdrowotnych właściwości błonnika karze zwrócić szczególną uwagę na zawartość tego składnika w diecie. Jak zawsze, kluczowa będzie odpowiednio dobrana podaż. Nadmierne spożycie błonnika może zaburzać wchłaniania makroskładników i mikroelementów, czy niektórych leków, a w konsekwencji prowadzić do poważnych dolegliwości. Brak błonnika w diecie wiąże się z kolei z zaburzeniem perystaltyki jelit, problemami z wypróżnianiem, napadami łaknienia, a także znacznie zwiększonym ryzykiem występowania poważnych chorób jelit w przyszłości.


Gęsta, żelująca konsystencja wielu preparatów błonnikowych warunkuje również jego przydatność w uzupełnieniu suplementacji dobranej pod kątem redukcji masy ciała. Odpowiednio dobrana dawka błonnika stanowi skuteczne wsparcie w walce z napadami apetytu i optymalizuje gospodarkę węglowodanową.