Zapisz się do newslettera i odbierz 6% rabatu na pierwsze zakupy
Sklep internetowy TANIE ODŻYWKI

Arginina jest tzw. aminokwasem względnie egzogennym. Organizm ludzki jest w stanie ją syntezować samodzielnie, ale często (głównie w przypadku osób intensywnie trenujących, czy rozwijających się) w zbyt małej ilości. Poziom syntezy argininy jest bezpośrednio skorelowany z podażą:

- Kwasu glutaminowego
- Proliny

które to są jego naturalnymi prekursorami.


W organizmie ludzkim arginina występuje w histonach – białkach jąder komórkowych i komórek rozrodczych. Stanowi główny budulec (aż 80%) protaminy (białko).


Funkcjami jakie pełni arginina w organizmie ludzkim są:

- przenoszeniu azotu w mocznikowym cyklu Krebsa
- synteza kreatyniny
- Usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii
- Wspieranie syntezy hormonu wzrostu
- Wspieranie budowy suchej masy mięśniowej
- Zapewnienie odpowiedniego bilansu azotowego
- Optymalizacja ciśnienia krwi
- Wspieranie zdrowia układu sercowo-naczyniowego




Mnogość właściwości argininy powoduje, że jej suplementacja może przynieść wymierne korzyści na wielu polach. Warto w tym miejscu wyróżnić suplementację w celu:

- uzyskania lepszej pompy mięśniowej na treningu
W tym celu arginina może być stosowana w połączeniu z l-cytruliną, glicyną, ekstraktem z buraka, czy betainą. Kompleksy wspierające pompę mięśniową (z wysoką dawką argininy) znajdziemy m.in. suplementach przedtreningowych. Lepsza pompa to (poza efektem wizualnym) skuteczniejsze dostarczanie składników odżywczych bezpośrednio do trenowanych mięśni i stworzenie optymalnych warunków do ich wzrostu i prawidłowej regeneracji

- Wspierania maksymalizacji wydzielania hormonu wzrostu. Solo, lub w połączeniu m.in. z aminokwasami ornityną i lizyną. Wysoki, naturalny poziom hormonu wzrostu to lepsza regeneracja, sprawność psychofizyczna, libido i optymalne anaboliczne środowisko niezbędne do skutecznego budowania suchej masy mięśniowej

- optymalizacji ciśnienia krwi i suplementację prozdrowotną ogólnie wspierającą nasz układ sercowo-naczyniowy. Arginina poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych obniża ciśnienie krwi. Jest powszechnie stosowana w leczeniu nadciśnienia (uzupełniająca, lub jako substytut leków – wg. wskazań lekarza). Warto mieć na uwadze, że wraz z wiekiem nasze możliwości syntezowania argininy są coraz gorsze. Warto więc rozważyć prewencyjną suplementację prozdrowotną.

- Zwalczania zaburzeń erekcji. Zastosowanie to wynika bezpośrednio z powyższego. Arginina zapewnia lepszy przepływ krwi i pod tym kątem jest bardzo skuteczna.


W suplementach diety arginina występuje przeważnie jako:
- l-arginina
- alfaketoglutaran l-argininy (AAKG)

Argininę dostać możemy zarówno w formie monopreparatów w proszku, płynie, kapsułkach, czy tabletkach, jak i kompleksowych suplementów np. wspierających uzyskanie pompy mięśniowej, optymalizujących wydzielanie hormonu wzrostu, czy prozdrowotnych.


Sugerowane dawkowanie jest zależne od wielu zmiennych, w tym przede wszystkim celu suplementacji.
- Dawkowanie przedtreningowe mieści się w przedziale 3-6g. Warto przy tym pamiętać, że jeśli stosujemy arigininę w połączeniu z jej prekursorem – cytruliną, powinniśmy zredukować dawkę tej pierwszej.
- Dawkowanie w celu wsparcia układu krążenia i optymalizację wydzielania hormonu wzrostu mieści się w przedziale 500mg-2000mg.


Uwaga: dawki jednorazowe powyżej 10g mogą powodować niepożądane dolegliwości ze strony układu pokarmowego.