Zapisz się do newslettera i odbierz 6% rabatu na pierwsze zakupy
Sklep internetowy TANIE ODŻYWKI

L-arginina - aminokwas z grupy tzw. względnie egzogennych, tj. takich, które zdrowy organizm osoby dorosłej syntezuje samemu w wystarczającej ilości, natomiast dzieci i osoby starsze potrzebują dostarczać go również egzogennie (z zewnątrz – z pożywienia i w formie suplementów diety). Warto mieć na uwadze, że osoby aktywne fizycznie i sportowcy mogą mieć zwiększone zapotrzebowanie na ten aminokwas. W organizmie ludzkim arginina powstaje z przekształcenia ornityny w cyklu ornitynowym. Możemy również podwyższyć poziom l-argininy w organizmie poprzez suplementację, bądź dostarczanie z pożywieniem l-cytruliny. L-cytrulina charakteryzuje się wysoką bio-absorpcją, w nerkach podlega procesowi konwersji do l-argininy. Niektóre choroby i zaburzenia pracy organizmu jak np. nadciśnienie, czy cukrzyca typu II powodują nadmierne wydzielanie enzymu arginazy, który to działa degradacyjnie na argininę, prowadząc z kolei do jej niedoboru i możliwych konsekwencji zdrowotnych. L- arginina posiada szereg ciekawych właściwości, które czynią z niej szczególnie interesujący, działający na wielu polach suplement.


Kluczowe właściwości:

- obniża/stabilizuje ciśnienie krwi,
- poprawia bilans azotowy,
- podnosi poziom syntezy protein,
- wykazuje silne działanie w zakresie zwalczania wolnych rodników (jest mocnym antyoksydantem),
- podnosi poziom odporności organizmu,
- przyspiesza gojenie się ran,
- usprawnia regenerację powysiłkową,
- działa neuroprotekcyjnie,
- posiada korzystny wpływ na pracę wątroby i nerek,
- może być pomocne w leczeniu zaburzeń erekcji,
- wspiera syntezę hormonu wzrostu,


Szerokie spektrum korzystnych właściwości czynią z l-argininy suplement wielu zastosowań. Dostępna w proszku, tabletkach, kapsułkach i płynie. Jako monopreparat i komponent suplementów wieloskładnikowych. Znajdziemy ją m.in. w suplementach:

- przedtreningowych
- poprawiających bilans azotowy i osiągnięcie pompy mięśniowej,
- maksymalizujących wydzielanie hormonu wzrostu (GH),
- w tzw. stackach keratynowych,
- nootropowych, wspierających pracę układu nerwowego,
- poprawiających jakość życia seksualnego.


Suplementacja okołotreningowa/jednorazowa zakłada stosowanie dawek 1-6g. W celu ogólnego podniesienia poziomu tego aminokwasu w organizmie spotyka się protokoły suplementacji zakładające przyjmowanie nawet 15-18g dziennie – w rozbiciu na mniejsze dawki. Jednorazowe przyjęcie dawki większej niż 10g może skutkować dolegliwościami ze strony układu pokarmowego.